Inga Powilleit doesn’t necessarily rely on the frame of her camera when taking a photograph. She sees right through the world’s chaos and observes the way surfaces, lines, structures and lighting interact. She then intuitively knows: this is the frame, this is where I should be, this is the optimal composition. Her pictures reflect what she already saw herself. Still life photos with withering flowers, reflections in a window or in the water, the nearness of a random passer-by, a personal interior – everything carries beauty, everything has a story.

Inga Powilleit likes to manipulate matters in order to create different worlds and reorganize the composition, so they remind one of film stills, and give an alternate meaning to what existed. But she also loves coincidence and the pleasant surprises that accompany her photographic practice: sudden shadows or an unexpected facial expression.

Her specialty? Her intense concentration of observing. But also: calmness. No matter how complex the situation, in the end her eyes will discover the essence. The result is a balanced photograph, which never is a bare transcription of reality, but is nevertheless rooted in the real world. The image is always photographic.

Merel Bem

Om een foto te maken heeft Inga Powilleit niet per se het kader van een camera nodig. Ze kijkt dwars door de chaos van de wereld heen en beziet het spel van vlakken, lijnen, structuren en licht. Dan weet ze: dat is het kader, hier moet ik staan, dit is de beste compositie. De foto’s die ze maakt bevestigen wat ze zelf al lang zag. Stillevens met bloemen die al een beetje aan het wegkwijnen zijn, reflecties in een raam of het in het water, de nabijheid van een toevallige voorbijganger, een persoonlijk interieur – overal zit schoonheid in en alles vertelt een verhaal.

Inga Powilleit houdt ervan om de dingen naar haar hand te zetten. Om eigen werelden te creëren en geënsceneerde beelden te maken die doen denken aan filmstills en een andere betekenis te geven aan dat wat er al is. Maar ze houdt ook van het toeval, van de verrassingen die tijdens het fotograferen opduiken: plotselinge schaduwen, een onverwachte blik. Nooit timmert ze een foto van tevoren zo dicht, dat het beeld niet meer kan ademen.

Haar specialisme? Haar geconcentreerde blik. En: rust. Hoe complex een situatie ook is, haar ogen komen steeds tot de kern. Het resultaat is een uitgebalanceerde foto, die nooit zomaar een droge registratie is van de realiteit, maar wel wortelt in die zichtbare werkelijkheid. Het beeld is altijd fotografisch.

Merel Bem

English

Nederlands

Worked for

  • Monique van Heist

  • Quooker

  • Ikea

  • Harpers Bazaar

  • Volkskrant Magazine

  • Arita 16/16

  • Nationale Opera & Ballet

  • Scholten & Baijings for MINI

  • Elle Decoration (international)

  • KEM Jewelry

  • Design Museum Den Bosch

  • UNstudio

  • ARTIFORT

  • Velux by Scholten & Baijings

  • Het Balletorkest

  • Textiel Museum Tilburg (movie)

  • FD persoonlijk

  • Studio Inamatt

  • Fatboy

  • Arco

about